14. VÉLEMÉNY - Vakok vagyunk



Egy pár nappal ezelőtt lefolytatott értelmetlen és erőszakos vita miatt most leülök a gép elé, és leírom a tapasztalataimat a bevándorlásról, mert bevándorló vagyok, bevándorló volt a férjem, és bevándorló volt és lett egy csomó barátom. Van köztük gazdasági bevándorló, kalandvágyó bevándorló és menekült bevándorló is. Néha elgondolkozom, hogy én mi vagyok. Gazdasági bevándorló? A múzeumban a régész alapfizetésem évekig kilencven ezer forint volt, míg meg nem emelték 110 ezer forintra, úgyhogy lehetnék gazdasági bevándorló. De nem vagyok, mert abba a szerencsés helyzetbe születtem, hogy a szüleim még harminc évesen is el tudtak tartani ahelyett az állam helyett, aminek dolgoztam. A magyar közhangulat és az olyan utcai zaklatások miatt, mikor azt gondoltam, hogy egy hajszálon múlik, hogy az életem nem került veszélybe, még menekült is lehetnék. De ízléstelen lenne magamat menekültnek nevezni. Maradt az, hogy önként bevonulok a kalandvágyók halmazába, a jelenlegi életem nagyjából ezt érdemli. A legszerencsésebb bevándorló kategóriába kerültem hát, azokéba, akiket a kíváncsiság vitt el, akik külföldön minden hétvégén kirándulnak, új ételeket kóstolgatnak, hetente egy-kétszer étteremben esznek, és ott vásárolnak édességet, ahol nem szégyellnek, mert megtehetik. Vagy az én esetemben megteheti valaki, aki meg is teszi nekem. Hiszen hagyjuk azt, hogy én itt Japánban a saját lábamon állok. A büdös életben nem álltam még a saját lábamon. És nem gondolom, hogy ez csak az én hibám lenne.

Szóval itt vagyok én a kényelmes japán életemmel, aminek lényegi kérdése általában az, hogy körül vesz-e az a típusú szépség, az a mennyiségű bambusz- és cédrusfa, az a minőségű épített múlt, ami az esztétikai érzékemet kielégíti. És időnként még így is beledöglöm a honvágyba. Azt a helyet elhagyni, ahol születtél, és felnőttél, és ahol a legtöbb embert szeretsz, általában szar. Ha kalandvágyból mentél el, és kompenzál érte rengeteg élmény és szépség, akkor is szar. Ha azért mentél el, mert nem volt munkád, jövőképed, mert nem volt elég pénzed, mert bűzlik és omladozik a munkahelyed, mert kiirtották alólad a saját országod, akkor még szarabb.

Van itt Magyarországon egy jelenség, ami talán leginkább az értelmiségi középosztályt érinti. Egyfajta társadalmi farkasvakság. És ez két borzasztóan fontos területen is megnyilvánul. Az egyik a szexuális zaklatás. 

Az utcai zaklatás egy olyan probléma, amiről nagyon sok férfi nem tud, gondolom, mert nem a szeme előtt zajlik, és mert neki ez az ocsmányság eszébe sem jutna. Mikor (idősebb vagy fiatalabb, teljesen mindegy) férfi ismerőseimnek elmondtam, hogy mi, átlag nők min megyünk keresztül a tömegközlekedésen, megdöbbentek. Szétestek a vonásaik, annyira. És ez elborzasztott. Mert hát ezek szerint nem tudják, ezek szerint egy egész tekintéllyel és megkockáztatom, hatalommal is bíró értelmiségi réteg ignoráns valamire, ami az én életemet megkeserítette. Ezen a metoo kampány talán segített, de most nem magamról és a szexuális zaklatásról akarok beszélni. 

Van egy másik jelenség is, amire szintén egész társadalmi rétegek vakok. És az a rasszizmus. A rasszizmus legsötétebb, és legembertelenebb fajtája.

Az egyik meghatározó oka annak, hogy elmentünk Magyarországról, én és a japán férjem, az a rasszista légkör volt, amivel már egyszerűen nem lehetett együtt élni.

Nobut az alatt a négy év alatt, amit Magyarországon töltött nagyon sok rasszista megnyilvánulás érte, és én az esetek többségéről valószínűleg nem is tudok, mert nem láttam őket, Nobu pedig többnyire nem beszélt róluk, részben, hogy engem ne aggasszon velük. Sok esetnek viszont én is tanúja voltam. Gyakran csak röhögve ráköszöntek kínaiul, és ráüvöltöttek, vagy odasúgták, hogy kínai. Volt, hogy buliba tartó férfiak gúnyolták magyarul, volt, hogy a villamoson kéregető drogosok. Egyszer felszállt egy csapat iskolás gyerek a metróra, és ahogy meglátták Nobut, csak úgy repkedett a csingcsangcsung. A tanároknak eszébe sem jutott rájuk szólni. Ezek apróságok, ezek fölött el lehet siklani, hiszen van, aki szerint a kínai nem szitokszó. 


Az talán sértőbb volt, mikor a jegyellenőr elvette a jegyét, és hozzánk fordulva, alaposan a képünkbe bámulva csak annyit mondott, hogy „köszönöm hölgyeim.” Ez többször előfordult. Akkoriban vérfagyasztóan megalázónak éreztem, pedig ha belegondolok, vehettük volna bóknak is. Engem gátlástalanul zaklattak mellette is, minél trágárabb, annál jobb, gondoltam eleinte, mert akkor legalább Nobu nem érti meg. Szerencsére azt sem értette meg, mikor egy ismerősöm az orra előtt kurjantott fel, hogy "ennek vagy hatalmas a farka vagy kurva sok pénze van" (ha én szóba álltam vele), és azt sem, mikor férfiak a foguk alatt szűrve motyogták, hogy nem értik, miért jár egy fehér nő ázsiaival. Nobu azonban tanult magyarul, és idővel elkezdett érteni. És ha a kínaizás fölött szemet is lehet hunyni, afelett, hogy "húzzon a faszba haza" már nehéz. Arra már egy egész nap hangulata rámegy. Pedig talán ebből a típusú megnyilvánulásból volt a legtöbb. A legmesszebb egy részeg nő ment, aki hátba rúgta, miközben "Takarodj haza te kurva majmot" üvöltözött a Nagykörúton. Karácsony délutánján.

Emellett az, hogy a háziorvosa megkérdezte, hogy igazi-e a haja, meg a fogai, vagy az, hogy egyik alkalommal, mikor együtt vásároltunk a H&M-ben, kifelé menet a biztonsági őr megállította a kijáratnál, és kipakoltatott mindent a táskájából, annak ellenére, hogy a biztonsági kapu nem jelzett, szinte jelentéktelen volt. Pedig a H&M-ből akkor én úgy jöttem ki, hogy beszélni sem tudtam, úgy remegtem a dühtől. 

Nobu pedig hiába tanulta, egyébként hatodik nyelvként a magyart, hiába ragadott meg minden alkalmat, hogy gyakorolja, (a hallása tökéletes, úgyhogy szép a kiejtése), sosem beszélhetett elég jól magyarul. Egyszer egy cukrászdában, ahol ő rendelt helyettem, a pincérnő ráripakodott, hogy beszéljen normálisan. És ez sem volt egy izolált eset, pedig ez rettenetes, ez talán az arrogancia legalja. Én rosszabbul beszélek japánul, mint ő magyarul, de ha kinyögök egy félértelmes mondatot, itt, Japánban, mindenki ünnepel. És az teljesen mindegy, hogy komolyan gondolják-e a dicséretet vagy sem, ettől a kedvességtől nagyobb kedvem támad tanulni. Voltak barátaim, akik értékelték Nobu erőfeszítéseit, nagyon hálás voltam nekik, mert az, hogy "Két év után miért nem beszél jobban, ha finnül egy év alatt megtanult" vagy az, hogy idegesen ráförmedtek, ha nem értett meg valamit, mély nyomot hagyott benne, még akkor is ha lerázta magáról ezeket a megjegyzéseket, és végülis nem adta fel, hogy a mi izolált, kicsi és baromi nehéz nyelvünket megtanulja. Mert velem ellentétben, szerinte a kultúrát a nyelven keresztül ismered meg. 

A légkör az évek során egyre ellenségesebb lett. Nincs olyan ázsiai ismerősöm, akit ne ért volna atrocitás, és ne küldtek volna számtalanszor haza. És alig van olyan, akit ne ütöttek volna meg az utcán. Erről viszont csak az tud, aki külföldiekkel barátkozik, és velük együtt éli át ezt a sok moslékot. És tudjátok mi az érdekes? Hogy a szír barátomat nem zaklatják az utcán. Hiszen magas, széles vállú, sűrű szakállal, a végén még visszaüt. Az ember lefelé rúg, maradnak hát a békés arcú ázsiaiak, meg nők megint, a fodrásztól, a kemoterápiáról, Indonéziából. Az én személyes tapasztalatom az, hogy az idegengyűlölet nem azokon csapódik le, akik tisztességtelenek és erőszakkal jönnek, nem azok az áldozatai, akik megérdemelnék (bár ha jól tudom, a népítélet kora már jó pár száz évvel ezelőtt leáldozott), hanem például a férjem, és a külföldi barátaim. Az a tapasztalatom, hogy van egy elégedetlen, talán boldogtalan és sokszor nyomorgó réteg, aki az idegen-ellenes kampány miatt központilag érzi feljogosítva magát arra, hogy a gyűlöletét bárki ellen kifejezze, bárki ellen, aki más, meg aki gyengébbnek tűnik. Ezt a réteget hergelni életveszélyes, és a szerencsén múlt, hogy eddig néhány állkapocs meg borda bánta csak az éjszakai buszon. (Nobu egy ázsiai ismerősét majdnem agyonverték.) Én nem tudtam tovább nézni ezt az erőszakot. Az ismerőseim és a rokonaim többségét meglepték a Nobut ért zaklatások. Néhányan még meg is jegyezték: "nem Nobu a lényeg, nem ő meg a normálisan dolgozó, adófizető bevándorlók. Nem az ázsiaiak, hanem a fekák, meg az arabok, nem a buddhisták, hanem a muszlimok, meg a terroristák." Ettől minden alkalommal émelyegni kezdtem.

De hát akkor hagyjuk az ázsiaiakat, beszéljünk az arabokról. Az arabokról vagy a muszlimokról beszéljünk? Mert az afgánok például perzsák, de többnyire muszlimok, a szír barátaim meg arabok, de egyébként nem gyakorló muszlimok. Vallásról valahogy sosem beszélgettünk. Talán a szívük mélyén muszlimok, úgy muszlimok, ahogy én vagyok keresztény. Fogalmazzunk úgy, hogy van néhány muszlim országból menekült ismerősöm. Egyikük gyerekként egy lőtt sebbel jött Magyarországra. Megtanult magyarul, és most egy nógrádi városban nagyobb lokálpatrióta, mint a legtöbb ott született ember. Magyar filmeket készít magyar kutatókról és magyar kulturális örökségekről.

Szíriából három menekült státuszú barátom is van. Egyikük alig két éves. Azóta ismerem, mióta megszületett, Magyarországon. Nincs állampolgársága, nincs hazája, csak egy három éves magyar vízuma. Mikor anyakönyveztették, az anyakönyvvezető a magyar jogrendszerre hivatkozva magyar nevet próbált ráerőszakolni, a választott arámi eredetű, és egy keresztény katolikus egyházi vezető által is viselt név helyett. Szerencsére a magyar jogrendszer szerint ezt nem tehette meg. A szülei Szíriában egy menekült táborban dolgoztak, olyan más muszlim menekülteknek segítettek, akik az akkor még békés és fejlődő Szíriában kerestek menedéket. „Szíriában sosem lennék egyedül egy kis gyerekkel, mindig lenne valaki, aki csak úgy betéved, a házunk egy átjáróház” – mesélte a barátnőm, és vele együtt nekem is honvágyam támadt egy olyan ország után, ahol még léteznek közösségek. De Szíria úgy, ahogy ő emlékszik rá, már nem létezik. Mikor a hadsereg elvette a házukat, és kilökte őket a kocsijukból, úgy döntöttek elmennek. És nemsokára lehet, hogy Magyarországról is el fognak menni, mert a kirekesztésük egy hivatalos álláspont. Magyarország népessége folyamatosan csökken. És velük elveszítünk még két adófizetőt, és egy gyereket, aki magyar iskolákban félig magyarnak nőtt volna fel, úgy, hogy sosem látta az anyját fejkendőben.

De továbbra is másról beszélek, mint ami a lényeg, igaz? A lényeg az, hogy a többség bűnözni fog, kendőt kényszerít a fejemre és megerőszakol. „Ne sírjak, ha majd a kedvenceim engem, mint nőt fognak elsőként meggyalázni.” - egy magyar férfi azzal fenyeget, hogy arabok erőszakolnak majd meg, ha nem változik meg a véleményem, nem ismerem be, hogy a menekült barátaimat szeretni, és a külföldi ismerőseimet félteni demagógia. És, ha megerőszakolnak, nem sírhatok, mert az én hibám. 
Egy albán barátnőm egyszer azt mondta, hogy azért visel kendőt, mert így a férfiak békén hagyják. Az iszlámban azért alakult ki a jilbab, ami eredetileg bármiféle ruhaneműt jelenthetett, ami véd a zaklatók elől, mert akkoriban is gyakori volt a szexuális zaklatás. Ebben hasonlítunk, mi keresztények, meg muszlimok, és azóta sem változtunk. Én viszont a hosszú szoknyát, meg a fejkendőt ma már nem tartom megoldásnak. Nem tetszik a fejkendők egyetlen formája sem. Nem tetszik sem az izraeli keresztények fejkendője, sem az etióp keresztényeké, sem az ortodox keresztényeké, sem a vidéki nagymamáinké. Nem gondolom, hogy akár Isten, akár a társadalom előtt rejtegetni való a szépségünk, és ez az egyetlen megoldás a zaklatás felszámolására. 


Ortodox keresztény nő imádkozik a Pechersk Lavrában, Kijev

Pedig azt hallom, hogy félnem kellene. A fedetlenségtől is, az elfedettségtől is, a miniszoknyától is, a vörös rúzstól is, a kendőtől is, a zaklatástól is, pedig már régen félek. Nem egy fiktív muszlimtól, aki majd erőszakkal magáévá tesz, hanem például attól a magyartól, akinek már nincs vesztenivalója, és pont én kerülök az útjába. A törvények pedig nem állnak mellettem. Számos országban vannak már menekültek, illegális meg legális bevándorlók. Már több, mint öt millióan nyújtottak be Európában menekült kérelmet. A veszély akár ide is érhetett, ennek ellenére Magyarország továbbra sem hajlandó ratifikálni az Isztambuli egyezményt, azt az egyezményt, ami komolyan venne, bűncselekménynek tekintene mindenféle szexuális zaklatást, azt is, ha megerőszakolnak, meg azt is, ha „csak” belemarkolnak a seggembe, vagy belesúgják a fülembe, hogy megbasznának. Ami magyarul legalább olyan félelmetesen, mint arabul. 

Nekem van tapasztalatom más bőrszínű bevándorlókkal és menekültekkel. Nem sok, de talán sokkal több, mint ami egy átlag magyarnak van. Mikor arról beszélek, hogy sok a jó példa és túl sok a felesleges erőszak, mégis engem neveznek demagógnak. Bár annak, aki hinni akar és gyűlölni, annak úgy tűnik nincs szüksége személyes tapasztalatokra, hiszen azok tények. A tények pedig már rég elveszítették a jelentőségüket.



Megjegyzések

  1. „Mert velem ellentétben, szerinte a kultúrát a nyelven keresztül ismered meg.” A gond ott kezdődik, hogy Mo-on nem igazán beszélhetünk kultúráról. Semmilyen téren. Itt csak nagymagyarság van, életiskolája, szívcsakra, nemzeti öntudat, és hatalmas arc a semmire. Mert itt arra a legbüszkébbek, ha tanulatlanok és azt nézik le leginkább, aki fejlődni próbál. Az oktatási rendszer talán akkor volt utoljára elfogadható, amikor 1635-ben megalapították a Pázmányt. Ennek ellenére valahogy minden általános iskolát végzettnek, aki épp írni tud az van a fejében, hogy a magyar oktatás olyan, hogy olyan nincs is a világon sehol. Lehet, hogy a saját nevét nem tudja leírni, vagy éppcsak annyit tud (35% funkcionális analfabéta van az országban), de azt tudja, hogy a magyarok a világon a legokosabbak, és magyar nyelv a világon a legbonyolultabb, meg persze mindent magyar tudósok találtak fel.
    És igen, a magyar ember lefelé tapos, ez a tradíció, felfelé nem mert soha. Felfelé hajbókolni kell, hátha leesik valami az asztal sarkáról.
    Igen, nagyon sokszor, egyre többször jut eszembe, hogy el kéne innen menni. Biztosan nem tökéletes egyik ország sem, de ez a mérhetetlen sötétség, ami még mindig tud fokozódni, számora elég ijesztő.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez sajnos teljesen igaz. A magyarok többsége egy virtuális Magyarországon él, soha nem volt nagyságunkról fantáziál és abszolút immunis bármilyen kellemetlen ténnyel szemben.
      De legalább a mi nemzeti sötétségünk különb a többiekétől, hiszen a mienk államilag szponzorált :-)

      Törlés
    2. Sajnos van valami abban, amit mondotok. Orbánról még a japán média is ír, de a legtöbb japán, akivel én találkoztam tökéletesen tájékozatlan, úgyhogy arról mesélek nekik, amiről akarok. Büszke vagyok pl Lisztre, a 19. századi pesti építészetre, meg a fürdőinkre. Kár, hogy Liszt nem tudott magyarul, az építészeink zöme osztrák volt, a várostervet a Monarchia szponzorálta, a fürdőket meg a muszlim ottomán törököknek köszönhetjük. Rájöttem, hogy minden, amit Magyarországban itt sulykolok az alapvetően valamiféle elnyomásból született. :D

      Törlés
  2. Szia! Elég azomorú volt olvasni ezt a bejegyzést, mégis mennyire igaz. Nem tudom elképzelni, hogy létezhet ember, aki nem veszi komolyan a szexuális zaklatást. Én elhiszem, hogy ez ott gyökerezhet, hogy vannak olyan nők, akik próbálnak valakivel kiszúrni úgy, hogy bevádolnak egy ártatlan személyt. De én azt mondom, ha a vád akarmilyen aprósággal bizonyítható, akkor igenis büntessük, mert ez egy borzasztó dolog, nem lehet a szőnyeg alá söpörni azzal a szöveggel, hogy a nő provokálta. Ez a legnagyobb baromság a világon.
    A másik dolog, ami pedig a pároddal történt itthon... Én is érzem sokszor, hogy tömegközlekedésen félnem kell, mert ki tudja mi történhet... Az embereknek nem igen vannak erkölcsi normái amiket úgy érez, hogy követnie kellene, és a legkedvesebb arcú nénike is megrúghat... Ami borzasztó. Nem egyszer történt velem is olyan dolog, hogy annyira lesokkolt az esemény, hiszen egyáltalán nem számitottam rá. Pedig az én esetemben csak apróságok. Szerintem a legdurvább élményem is egy szexuális zaklatáshoz képest nulla, és az én szerény gyenge kis lelki világomat úgy fel tudta bojgatni, hogy én azt mondom igenis komolyan kell ezt venni.
    A párodra visszatérve, én azt vallom, hogy aki magyar nyelvet tanul, arra fel kell nézni, az egy hős. Ha belegondolok, hogy olykor még az angol tanulással is meggyűlt a bajom, a japánnal meg aztán főként:) De minden küzdelmet értékelni, és elismerni kell. - Itt jegyezném meg, hogy valójában én már lemondtam bármifele elismerésről, mert itthon az emberek nem igen szeretik elismerni azt, hogy valakinek sikerül valami, legalábbis saját tapasztalatom szerint.
    Én nem hiszem, hogy akárhol a világon élhetünk diszkrimináció és rasszizmusmentesen, de azt mondom állítsunk fel egy erkölcsi normát és neveljünk arra, eggyel több ember. Az ilyen szembesítő bejegyzéseket pedig köszönjük szépen neked.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, sok az udvarias, de sajnos nagyon sok otthon az udvariatlan ember is, és erre egyébként akkor kezdtem igazán figyelni, mikor itthon kifejezetten modortalannak tartott városokban, mint Párizs, egyszerűen több vendegszeretet tapasztaltam. Azt nem tudom, hogy embereket hogyan kell egészséges tiszteletre tanítani, de legalább a kiszolgáló iparban lehetne egy norma.
      Köszönöm, hogy írtál! :)

      Törlés
  3. Javasolnám neked, hogy Japán helyett költözz egy tetszőleges svéd városba kérlek, ahol utána is tégy közzé egy hasonló cikket, de lehetőleg olyan negyedbe, ahol migránsok laknak többségben. Én pont, hogy nem fenyegetni akarlak, hogy így meg úgy megerőszakolnak, csak kíváncsi lennék az ottani tapasztalataidra. Alapvetően ha egy-egy embert kiragadunk, s őket bemutatjuk, azzal még nem írjuk le az egész társadalmukat. Ha megfigyeljük, egy-egy külföldi még be tud illeszkedni az őt körbevevő társadalomba, mert nincs ott a saját közege, amiben otthon érzi magát. De ha ott van vele a saját közege, máris aszerint viselkedik, amit megszokott. Attól még, hogy pl 5 ember tök rendes az adott népből, mi garantálja, hogy a maradék 1 milla is az???

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tavaly voltam abban a városrészben, amit Stockholm no-go zónájának neveztek. Metróval mentünk, nagyon izgultunk, hogy mi vát minket, amikor felérünk a lépcsőn, és kilépünk a felszínre. Hát, eléggé meglepődtünk. Sokkal rendezettebb és nyugodtabb, mint például Újpest Központ. Kb. 3 órát töltöttünk ott, nézelődtünk, bementünk a boltokba, sétálgattunk a házak között. Sok fejkendős nőt láttunk, és meg egy magyar roma nő ácsorgott az élelmiszer bolt előtt, kb. ennyi volt. Senki sem bántott bennünket, hozzánk se szóltak. De voltam Berlinben a török negyedben is éjszaka, részegen. Senki sem próbált meg inzultálni, pedig fehér embert nem láttam a környéken se. Eléggé idegesítő, hogy ennyi hülye magyar bedől ennek a bevándorló dumának. Persze, hogy nem olyanok, mint mi. Nem is kell, hogy olyanok legyenek. Szar a gazdasági rendszer ezen a bolygón, fel kéne már végre ismerni, hogy mi az igazi probléma.

      Törlés
    2. Nézd Unkonwn :) olyan írásokat, amelyek szabadon általánosítanak neked tömegével találsz, szerintem alig találsz mást. Az én célom az volt, hogy ahelyett, hogy milliók ellen hergelnék, mert olvastam valahol, hogy ők mások, és láttam a keletiben, hogy még a földre is leülnek, és koszosak 1-2 ezer km séta után, ahelyett leírom azt, amit személyesen érintkezve néhányukkal tapasztaltam. Hogy az ismerőseim integrálódnak és jófejek. Szerinted nem érintkeznek itthon más menekültekkel vagy akár muszlim bevándorlókkal? De igen, vannak közösségeik, sokat segítenek egymásnak. Talán te nem támadsz rám erőszakosan, de a vita értelmi szintjét illetően a megjegyzésed nem áll távol attól, "hogy majd meglátom mi lesz". Én vettem a fáradságot és leírtam néhány tényt, te viszont fikcióval jössz, mert az, hogy menj Svédországba, ráadásul egy tetszőleges városba, és ott költözz migránsokhoz, ez fikció. Egy millió embert nem lehet általánosítani. Ötből depláne. Teljesen egyetértünk. A kormány viszont pont ezt teszi. Ha az öt millió ide érkezett menekültből kettő terroristának bizonyul, mind az öt millió terrorista. Pedig úgy tudom egyébként, hogy menekültet nem azonosítottak még terroristaként.

      Elte-szerkminor. Köszi a hozzászólást. Én csak Münchenben szálltam meg a török negyedben. Egy barátom lakása Nürnbergben szintén a török negyedben van. Ott is jártam, és azon kívül, hogy egyik reggel remek hangulat volt a teraszon a kiszűrődő török zenétől, mást én sem tapasztaltam.

      Törlés
    3. "Attól még, hogy pl 5 ember tök rendes az adott népből, mi garantálja, hogy a maradék 1 milla is az???"

      Ezt akár így is lehetne:

      "Attól még, hogy pl 5 ember tök rendes az adott népből, mi garantálja, hogy a maradék 9 milla magyar is az???

      Egyébként a zsidók vagy a svábok ellen pont ugyanilyen mocskos propaganda ment :(

      Törlés
    4. UNKNOWN, írod, hogy "Attól még, hogy pl 5 ember tök rendes az adott népből, mi garantálja, hogy a maradék 1 milla is az??? Az én kérdésem feléd, ha 1 millából 5 ember nem rendes, mi alapján, milyen jogon általánosítasz, mi alapján ítéled el a többi 999.995 embert???
      1957 tavaszán Zürichben egy nem használt szökőkútban több százezer svájci frankot gyűjtöttek a magyar menekültek számára. 1957 őszén nem messze ettől a helytől egy magyar migráns megölt egy svájci rendőrt! Ezt olvasva mi a véleményed a magyarokról???
      Írod, hogy: "De ha ott van vele a saját közege, máris aszerint viselkedik, amit megszokott." Nos, negyven éve a saját közegemben élek Svájcban. Ennek ellenére nem lett belőlem rendőr gyilkos, nem bűnöztem soha, ellentétben a Svájcban menedékjogot, vagy letelepedési engedélyt kapott nem kevés magyar honfitársammal szemben. Sőt, megértően nézem minden nap a balkonomról a vidáman EGYÜTT iskolába menő, vagy iskolából jövő fiatalokat - svájciak, arabok, színes bőrűek, ázsiaiak és talán magyarok is - akiknek ilyenkor eszébe sem jut, hogy honnan és miért jött az iskola, vagy osztálytársuk, talán a legjobb barátnőjük, barátjuk. Így vannak "szociálódva", így vannak nevelve az óvodában, iskolában, otthon, a MÉDIÁBAN! Nem gyűlölet kampánnyal, félrevezető, sokszor hazug hírekkel traktálják őket, hanem egymás elfogadására, megbecsülésére, tiszteletére, más kultúra megismerésére, megkedvelésére, elfogadására ösztönzik. Javaslom neked, hogy olvasd át még egyszer oda figyelően, tudatosan az írást amire válaszoltál, mert sokat tanulhatsz is belőle és ne a feltételezett, az otthon belétek sulykolt, többségében valótlan álhírekből próbálj véleményt formálni magadnak, hanem hasonlókból, amire vetted a fáradtságot, hogy véleményt írjál.

      Törlés
    5. Ez a svájci történet elég tanulságos. Én pl nem tudtam.

      Törlés
    6. Tesóm Svédországban lakik, imádja, vissza se akar jönni. Amikor volt 1 éve a kamionos támadás, pont az épületében volt és láss csodát, még mindig szereti az országot.

      Törlés
  4. Ezt abszolut ala tudom tamasztani. Egyfelol 3 ismeros is lakik boldogan Svedorszagban, masfelol en az egyik nemet nagyvasor bevandorlok lakta negyedeben elek mar jopar eve. Beke es nyugi a 8. kerulethez kepest, ahonnan idekoltoztunk, a gyerekek egyedul jarnak bicajjal suliba, a 3-bol 2-nek van menekult osztalytarsa is. Szintiszta hazugsag terjed otthon a propaganda jovoltabol, ami nem azt jelenti h nincs egyaltalan gond, hanem hogy milyen merteku es hogy kezelik. (Mellesleg nekem is csak Mo-on volt szexualis zaklatasban reszem.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez a svedezos hsz-ra lett volna valasz. Csak telefonon bena vagyok.

      Törlés
    2. Nekem is van barátnőm, aki Londonban a bangladeshiek negyedében élt, azon kívül, hogy jó volt a kaja, más megjegyzést erről nem hallottam tőle. :) Németországban él a tesóm is, a barátja is a török negyedben élt, jártam ott, és a hetedik kerület, ahol laktam, félelmetesebb volt. Engem zaklattak kb minden országban, Németországban is, Olaszországban is, én nem mondom, hogy csak a magyarok csinálják. De a legtöbb időt Magyarországon töltöttem, és a magyarok bizony nagyüzemben tolják sajnos. :(

      Törlés
  5. Angliában éltünk néhány évet. A lányoknak vegyesen voltak osztálytársaik a világ különböző pontjairól. Az iskolában megkérdezték, hogy mondjuk magyarul, hogy welcome. Onnantól az iskola előtt levő táblán magyarul is ott volt az üdvözlés. :) Soha senki nem szólt be azért, mert odamentünk.
    Most Amerikában élünk. Pár héttel azután hogy megérkeztünk, egy hivatalban álltam sorba. Ott szóbaelegyedtem valakivel. Hallotta, hogy a lányaim angol akcentussal beszélnek angolul (nem amerikai), én pedig vmi felismerhetetlen vegyes akcentussal. :D Mikor elmondtam, hogy most érkeztünk pár hete az országba, akkor mondta, hogy üdv itt. Volt olyan nő is, aki előrébb állt a sorban és vele nem beszélgettünk, de hallotta a beszélgetésünket. Mikor végzett és elment mellettünk, ő is mondta, hogy üdv itt.
    Eddig mindig és mindenhol kedvesen fogadtak minket és igyekeztek támogatni a beilleszkedésünket. A lányaim még kicsit voltak amikor elköltöztünk onnan. Ők nem is értik, hogy származási hely, bőrszín, akcentus, beszélt nyelv, kultúra, stb alapján hogy lehet embereket megkülönböztetni. Ha véletlen ilyesmit hallanak (Magyarország kapcsán), akkor csak csóválják a fejüket. Vannak barátaink, ismerőseink Indiából, Kínából, Egyiptomból, Ghanaból, Oroszországból, Litvániából és még oly sok más helyről. Általuk csak érdekesebb és színesebb lesz a világ. Mindenki valami mást tud hozzáadni.
    Volt olyan, hogy egy magyar eseményen voltunk. Leültem egy asztalhoz, ahol főként már sok éve itt levő magyarok ültek. Beszélgettünk. Mondtam, hogy nekem mindegy, h ki honnan jön, amíg normálisan áll hozzám és a többi emberhez. Ezt már jó néhányan nem értették az asztalnál, pedig őket is befogadták itt Amerikában, ahol majd' mindenki máshonnan jön. Mikor meg mertem említeni, hogy nekem a magyarságtudat nem olyan fontos, mint az emberség, akkor az egyik nő üvöltözni kezdett velem, hogy én százas vagyok-e. Ő menekültként jött el annó Magyarországról. Nem értem, hogy időközben miért nem ment vissza, ha számára a magyarságtudat ennyivel fontosabb, mint az emberségesség. Azt látom, hogy Magyarországon (és elképzelhető, hogy más országokban is) a fejekben építik fel a legbrutálisabb kerítéseket, falakat. És amíg az emberek nem lépnek ki az országhatárok közül (van akinek az is kevés) ez a kerítés brutálisan ott is marad.
    Tegnap az egyik magyar anyukás amerikai fb csoportban az egyik anyuka feltett egy videót, hogy lássuk min döbbent meg. Magyarországra utaztak látogatóba. A gyerekeinek megengedte, hogy amíg ügyeket intéztek a felnőttek, addig ők youtube-on meséket nézhettek. A mesék alatt 5 percenként reklám jött fel ... arról, hogy a bevándorlók milyen károsak az ország számára és jelenleg nem csak ellenük és emellett most épp az ENSZ ellen is uszítottak. Értem, hogy a youtube nem foglalkozik azzal, hogy épp egy gyerekműsor megy és nekik inkább Barbie babát kellene reklámozni (azt se), de ebben a formában azt érik el, hogy már gyerekkortól agymosást végeznek és uszítanak más nemzetek, kultúrák ellen. Ez elég beteg.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Úristen, ebből a mesés történetből cikket kellene írni.
      Egyébként örülök, hogy jók a tapasztalataid. Én látom Japánban is a rasszizmust, de nem kell rá résen lenni minden utcasarkon, és a kormány sosem merné nyíltan támogatni. Sajnos, ami a hivatalos álláspontot illeti Amerika talán közelebb áll Magyarországhoz, de tudod mit, teljesen mindegy. Már többször a képembe vágták, hogy mit pofázok egy másik rasszista országból. "Röhej, hogy Japánból írok a magyar szexuális zaklatástól, hiszen Japánban is zaklatnak, röhej, hogy a rasszista Japánból beszélek a magyar rasszizmusról." Itt tart a vitakultúránk. Ez is elég beteg.

      Törlés
  6. Idáig csak egyszer voltunk otthon barátnőmmel, akkor is egy rövid időre.

    Én egy kis magyar faluból származom, ahol külföldi, azon belül is ázsiai nem nagyon van éppen.

    Az első utcán végigsétálva a sarki kocsmából már hallom a kurjongatást “hé Tomi kit hoztál te ide”...

    Oké akkor 180 fokos fordulat haza, a település sajnos kettőnknek nem séta-kompatibilis.

    Egy hét alatt is többször kellett szembesülnie azzal hogy furán bámulják, ami bár szerencsére nem érintette túl érzékenyen Kayokót, de nem szeretnék azon parázni hogy elmehet-e egyedül akárhová is (akar a faluban, akár BP-n), ergo nem is kacérkodunk a gondolattal hogy mondjuk Magyarországra költöztünk...

    Most hogy e soraidat olvasom, azert ez elég durva hogy milyen dolgokon kellett keresztülmennetek otthon, nagyon kiábrándító!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Oh igen, amit a japán barátnőim kaptak, az egészen ipari volt.

      Nobut egyébként néha egészen abszurd módon bámulták. Visszanézett rájuk? Bámulták tovább. Mint, ahogy én nézem a halakat az akváriumban.

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések